from difficult laundry rooms to a hugh Fika - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Floor Feleus - WaarBenJij.nu from difficult laundry rooms to a hugh Fika - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Floor Feleus - WaarBenJij.nu

from difficult laundry rooms to a hugh Fika

Door: Floor Feleus

Blijf op de hoogte en volg Floor

05 September 2015 | Zweden, Gotenburg

For Dutch version, see below!

Heya all!

Like I promised, i will write every second week a blogg, well i will try and for now, i made a good start.:)
So what happened? Well, I moved to Sweden, play lots of orchestra, enojy great new people, amazing nature and study at a fantastic academy in Gotheborg. The things I just said were my thoughts before I started this big adventure. After 2 weeks (what is actually nothing), I can say that i still have all these thoughts, but a lot more came up. Moving to Sweden means a lot of paperwork, (I receive every day like 20 new papers, so instead of collecting plastic bags, i start to collect paper on the moment..) Than, trying to deal with public transport, give it a try to learn Swedish; Well like this I can go on for ages but I want to share with you all some fun parts!
The first few days with the family, I still felt a bit like a tourist, besides the trip to Ikea where they by the way dont have Swedish meatballs (what went wrong?) We visited the botanic garden which was amazing and had very nice meals. Than the academy life started: Introductions & first classes. Swedish people are used to start really early every day, 08:30 (oh dear) and go to bed earlier than we are used to. As well they have 'dinner' in the afternoon and eat sandwiches in the evening.. They cook at home the night before to bring it to school to warm it there and eat all together. That is really cosy but you have some people who are forgetting to cook and start to make meals around 23:30 (yes we will learn some time..) As well, Sweeds have Fika. What is Fika? have a coffee with something sweet, can be on every moment of the day and its amazing! After the official start of the school year the academy gave everybody a huge fika: lots of amazing strawberry cakes where waiting for us in the hallway. Than a whole new chapter arrived for me: playing sport, they do it every week with the master orchestra students. This time basketball. You go to the sportfield in the middle of the city and you can just use it for free. Who wants to join can join. Really really nice! I have to say i was busy to throw the ball to someone who was playing in my team (yes, it IS difficult!) but again, it will come.. That is what they told me when i almost attacked someone of the other team with throwing the ball almost in his face (im very sorry..)
On friday night Sweeds are going mostly for after work time to a pub. This means you can get cheaper drinks for some time, what makes me come to another swedish habbit: to say cheers before you drink. So how does it work? You take your glass, than look every single person at your table in the eyes, you say cheers and than it comes, dont drink yet! Because you have to look again everybody in the eyes and wait til you really have eye contact and than you can go on to the next person. If you did that you can drink. So after this first friday night, it was weekend time.. Time to enjoy wether and go for a trip to the lake. Really close to my place there is a nice forest with a beautifull lake. Time for a great walk with some of my new friends. My place is really nice, i have my own studio, not big, but really cosy in a nice building. There we come to my last story of this report. Doing laundry. To book laundry is allready a problem, i was busy with it for almost 2 hours, yes, try to figure out what means the word laundry in Swedish. With this system you can as well book one of the common kitchens and I think I booked this kitchen a lot... Happy for me was there my great friend Ioana who booked the laundry in 1 minute.. Yeah, it will come... You can book the laundry for 2 hours, so you can as well enter the room for 2 hours. So I did my laundry, did everthing in the dryer, came back after some time and guess what? 2 hours allready.. So i stood there around 22:00 for a closed room and my clothes where inside, amazing. So nothing else I could do but wait for next person to enter the laundry room again to found out there that my laundry was still wet. Again, it will come.
Dear all, thats it for this time, i really hope you will enjoy my story..
Lots of love,
Floor



Nederlandse versie

Heya all!
Zoals beloofd, zal ik elke 2 weken hier een nieuw verslag uploaden. Dat wil zeggen, ik ga t proberen en heb nu een goede start gemaakt.
Dus, wat is er gebeurd? Nou, ik ben verhuisd naar Zweden, speel heel veel orkest, geniet van nieuwe hele leuke mensen en van de prachtige natuur en ik studeer nu op een fantastische Orkestakademie. Na 2 weken (wat eigenlijk nog heel kort is), kan ik zeggen dat ik nog steeds dezelfde bovenstaande gedachten heb, maar dat er een heleboel nieuwe gedachten bij zijn gekomen. Verhuizen naar Zweden betekent een heleboel papierwerk (ik krijg ongeveer elke dag 20 brieven aan informatie dus in plaats van plastic zakje verzamel ik nu papier.) Daarnaast probeer ik het openbaar vervoer hier uit te zoeken en probeer ik wat Zweeds te leren. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar beter vertel ik jullie wat van de leuke en ook wel hilarisch momenten. De eerste paar dagen was ik met de familie en voelde ik me nog een beetje als een tourist op vakantie, behalve dan met de trip naar de Ikea. Voor uw informatie, de Ikea in Zweden heeft geen Zweedse gehaktballetjes zoals ze die in Nederland hebben (wat gaat hier mis..?) We hebben de Botanische tuinen bezocht die prachtig waren en hebben genoten van veel lekker eten. Daarna begon mijn leven op de Academy; Vele introducties en eerste lessen. Zweden zijn er aan gewend om vroeg te beginnen, 08:30 (oh dear) en gaan eerder naar bed dan wij gewend zijn. Ook hebben ze 'diner' tijdens onze lunchtijd en eten ze savonds brood. De studenten koken de avond ervoor en nemen het eten mee naar school om dan met zn allen te lunchen, wat heel gezellig is, maar er zijn Zo van die mensen die vergeten te koken en dan zo rond 23:30 nog in de keuken staan. (tsja, we leren het nog wel) Daarnaast hebben Zweden Fika. Wat is Fika? het is koffie drinken met iets zoets erbij en het kan op elk moment van de dag en het is geweldig! Na de officiele opening van het jaar had de Academy voor ons een ontzettend grote Fika verzorgd: Vele aardbeientaarten stonden ons op te wachten in de hal. Dan een heel nieuw hoofdstuk voor mij: sporten. De mensen van de orchestra master gaan elke week samen sporten. Zo ook afgelopen week, we gingen naar de sportvelden(die je trouwens gratis mag gebruiken) om deze keer basketbal te spelen. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik vooral bezig was om de bal te gooien naar iemand van mijn eigen team(Ja, het is moeilijk), "maar het komt wel'. Dat was wat mijn lieftallige medestudenten troostend tegen mij zeiden toen ik de bal weer eens naar de tegenpartij had gegooid, deze keer door de bal bijna recht in iemand zijn gezicht te gooien (mijn excuses.)
Op vrijdagavond gaan Zweden vaak voor de 'after work time'naar de kroeg. Hier kan je voor een paar uur drankjes goedkoper krijgen. Bij ons kennen we het ook wel als happy hour. Dat brengt me op een nieuwe Zweedse gewoonte: proosten. Hoe gaat het in zijn werk? We pakken ons glas, we kijken iedereen die bij ons tafel zit afzonderlijk in de ogen en we zeggen: Jubel! (proost in het Zweeds) en dan komt het: vooral nog niet drinken, want eerst moet je iedereen nog een keer in de ogen kijken en je mag pas naar de volgende persoon als je echt oogcontact hebt gehad.. En daarna mag je drinken. Niet vergeten als je een keer in Zweden komt, het is belangrijk! Dus na mijn eerste vrijdagnacht was het tijd voor weekeind, tijd om nog even van de zon te genieten en een trip naar het meer te maken. Vlakbij mijn huis is een mooi bos met een prachtig meer. Dus hoog tijd om met een paar nieuwe vriendinnen een wandeling te maken. Mijn huisje is trouwens heel fijn. Ik heb een eigen studio, niet groot maar wel heel gezellig in een leuk gebouw met gemeenschappelijke ruimtes. Dit brengt me op mijn laatste verhaal van dit verslag, de was doen. De was dus, het boeken was al een heel gedoe. Je hebt dus een soort pasje waarmee je in de hal de was kan boeken, maar ook via hetzelfde scherm kan je andere dingen boeken zoals een van de gemeenschappelijke keukens. En alles is natuurlijk in het Zweeds. Dus ik heb daar minstens 2 uur staan te stuntelen en heb die keuken heel vaak geboekt, de was niet. Gelukkig was daar mijn lieve vriendin Ioana die me te hulp schoot en in 1 minuut de was wist te boeken.(het komt, alles op zijn tijd) De wasruimte kan je voor 2 uur boeken, je kan dus de wasruimte ook voor 2 uur in en uit lopen. Dus ik netjes gewassen, toen de was in de droger gestopt, mijn wekker gezet om vervolgens niets vermoedend weer de wasruimte te willen inlopen om mijn was op te halen. Niet dus, want de deur was op slot. En daar sta je dan met je goede gedrag, om 10 uur savonds voor een dichte deur en je was binnen. Er zat niets anders op dan te wachten en te hopen op het moment dat iemand anders de was kwam doen en ik mee naar binnen kon. Gelukkig gebeurde dit en rende ik opgelucht de wasruimte in om er vervolgens achter te komen dat de was na een uur in de droger gezeten te hebben nog nat was. Ach ja, het komt, het heeft wat tijd nodig.
Lieve allemaal, dat was het voor deze keer, hopelijk hebben jullie genoten.
Veel liefs,
Floor

  • 05 September 2015 - 23:11

    Carla:

    Hoi Floor,

    Wat geweldig leuk om je verhaal te lezen. Klinkt als een goed begin. Houden zo en geniet van je leven! Groeten, Carla

  • 16 September 2015 - 15:25

    Ludrid:

    Hi Floor,

    Keep up practising. Eventually you will do as the Swedish do when in Sweden. Eventhough there are no Swedish meatballs at the Ikea.
    Love,
    Ludrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 2573

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 31 Januari 2016

My first experience living abroad

Landen bezocht: